måndag 14 mars 2016


Kimito igen...

Som naturfotograf, måste man kunna en massa saker. Det är inte enbart kameran och naturen som gäller. Man måste kunna vistas i naturen, leva och överleva i naturen, laga mat i naturen, god praxis i naturen, allemansrätten osv osv... Så denna gång var det skolans rektor Henrik Jern, som undervisade oss i konsten att lägga upp och ta ner tält. Detta främst med tanke på de som ska låna skolans tält när de åker till Grönland i sommar.

Det finns också fiffiga "takdukar" som man spänner upp mellan några trädstammar, och som fungerar som regn- eller solskydd. Verkar vara som en riktigt klok investering.

 Han rekommenderade varmt Hillebergs tälten på grund av det saftiga priset och kvaliteten. Nå, han medgav att det nog finns billigare kvalitetstält, men faktum är, att skolans tält är i så hård användning, så här gäller maximal kvalitet. Och det andra faktumet är att billigt och kvalitet sällan går att kombinera.

På grund av den kalla snålblåsten och det råa vädret, (jag undrar om han tyckte vi var en samling veklingar, där vi stod och huttrade),  fortsatte vi lektionen inomhus, där han demonstrerade hur man använder olika kokmöjligheter utomhus. Berättade hur man kan få bränslevätskor att stritta upp i ansiktet och gasflaskor att explodera. Därför måste alla som vill bli utbildade naturfotografer även gå första hjälp kurs. :D Hur som helst; det var väldigt informativt och han var en mycket bra lärare.
 

Följande morgon, var det strålande solsken och våren sjöng i buskarna. Tog en snabb promenad på lunchen, och hälsade på de söta åsnorna och...

...getterna, som inte tyckte det var ett dugg intressant när jag stod och viftade med kameran. Tydligen var det bäst att lägga sig ner och spela död...
Eftermiddagen gick åt till ett annat intressant ämne, nämligen att lära oss filma med våra systemkameror. Även hur man kan använda Go pro kameror, som nu finns högst på önskelistan för tillfället.


Mitt första projekt blev att försöka sätta ihop ett bildspel, där jag använde bilder som jag tagit på Åland. Bildspelet slutar lite väl abrupt, men det ska jag tänka på nästa gång...


Detta var min första film, av hopsatta filmsnuttar som vi fick i uppdrag att gå ut och filma under någon timme. Inte så super, men som sagt, detta är bara början till en ny värld att lära sig ...


Hemkommen på söndag eftermiddag och bortskämd av min livskamrat, grillad lax, sparris och sallad. Gott i glaset och glass med likör till efterrätt. Månne han hade saknat mig? <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar