fredag 8 januari 2016

En dag i Hangö när kvicksilvret dök närmare - 20...

Åtta på morgonen hoppade vi i bilen och styrde kosan mot Hangö. Dagen innan hade jag sett massvis med underbara bilder tagna därifrån av sjöröken som täckte Hangö vyerna.

Halv sju på morgonen började jag med att kolla temperaturen, jo... det såg lovande ut för sjörök även denna morgon. Gick in på Hangö webbkamera och det såg ut som om det rykte lite i mörkret. Så jag började packa kameraväskan, åt frukost i lugn och ro, innan jag pälsade på mig och gubben, så styrde vi kosan söderut...

Vinden var bitande, kinder, händer och tår frös, men landskapet var sagolikt, som tagen ur en action film. Lite mer action av fåglarna skulle ha varit kul, men man får ta vad som finns. Långt bort i periferin hörde jag svanar, men att få syn på dem var omöjligt.

Jag hann beta av hela södra sidans stränder med kameran, innan solen orkade ta sig över dimmolnet. Några sjöfåglar flög av och an...

"day after tomorrow"

Vid tullstranden hade jag hoppats att få se några fartyg komma i dimman, men icke. Ett litet mudderverk, såg det ut att vara i alla fall, var det enda som visade sig.

Och här har äntligen vintersolen orkat ovanför kanten, nu började det bli riktigt behagligt, temperaturen steg med 4-5 grader och vi belönade oss med att njuta av varsin glögg på Regatta cafeet. Det satt hårt åt att stiga upp ur sängvärmen men oj så glad jag var efteråt, det är inte många dagar i året som man får njuta av ett sådant skådespel som naturen i Hangö gav oss den morgonen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar