onsdag 5 augusti 2015

semester del 8 ...


Kiberg skola, där vi övernattade. Det är ett väldigt litet samhälle med bara några hus. En ordentlig fiskehamn har de i alla fall med ordentliga vågbrytare. På kvällen gick vi ett varv och tittade på byn.

Inne i skolan fanns en utställning om naturen på Varangerhalvön. Väldigt fina bilder, tyvärr har jag glömt vad utställaren hette.

Den berömde val-klippan i bakgrunden, men det var alltså strandskatorna jag skulle fotografera.

Fiskehamnen, jag tror det fanns lika många båtar som det fanns hus :)

Jag fascinerades av det underbara klara vattnet. Förutom att det var turkos, var det som att titta ner i ett akvarium. Det var också härligt att se all tång och alla goda alger, det såg så friskt och fräscht ut.

En massa strandfynd kunde man hitta också. Det var roligt att gå på stränderna när det var ebb och se vad allt möjligt som man aldrig sett förut, förutom allt bråte som också spolats iland. Det förvånar mig att de inte plockar stränderna fria från skräp, men det var mycket som nog förvånade mig under de få dagar vi var där.

En riktig "skit"-bild ;)


Kustlabben, första gången jag såg den fågeln. Den är en fantastisk flygare, men ack så dum mot tärnor och måsar. Den jagar de för att få dem att tappa sitt byte, och mobbar dem så att de spyr upp maten ur krävan, men de tar även små havsfåglar, små gnagare och bär. Deras flygakrobatik var otrolig att se på.

Labbens tjuvjakt

Dagen till ända, i morgon kommer vi att fiska och köra vidare mot Slettnes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar