tisdag 4 augusti 2015

Semester del 7...


Idag åker vi inte långt, bara några timmar tills vi hittar en bra tältplats på fjällen. Vi tänker använda kvällen att vandra upp på något av fjällen som ligger ännu högre än vår tältplats. Det blir varmt och svettigt, men en härlig terräng att vandra på. Doften från dessa ljung moar är underbar.


Oj vad jag längtade efter att få se en fjällräv, men fick nöja mig med denna rödräv istället. Den är på en annan fjällrygg, mitt emot den vi vandrar på med en dal emellan. Lite svår att fotografera på så långt avstånd med det objektiv jag har, men jag gjorde mitt bästa.


De här såg vi nästan dagligen, ensamma eller i par. Det tycks vara en väldigt vanlig rovfågel där. Deras läten är underliga, de skriker, ett långt klagande gnäll, det låter väldigt ödsligt på något sätt. Det är alltså fjällvråken jag pratar om.


Dessa dunbollar såg vi också överallt. Det finns många sorter av dem som ser så gott som lika ut. Att skilja åt dem är inte lätt för en vanlig turist, det kan i alla fall vara polarull.


Efter en händelselös natt, styr vi kosan mot Vardö, och på vägen dit åker vi längs Varangerfjorden. Den är underbart vacker med sin turkosa färg som blir intensiv i solsken. Många fiskare var ute med sina båtar och prövade fiskelyckan.



En rysk ubåt? Hoppeligen inte :D. Lite roliga sand- eller stenrev dök upp lite här och där i fjorden. De hade märkt ut dem, för att man inte skulle åka på dem i högvatten (min egen tolkning). Ett rev såg ut som en valrygg, där hade märket åkt på sned. 



Vid Nesseby stannade vi nån timme och gick en runda på ett litet naturreservat.Där fanns också en gammal vitmålad kyrka och några gamla gravar. Några för mig okända fågelarter fanns där också att se på.



Då är vi ute på Vardö, som namnet säger så är det en ö. Man kommer dit ut genom en nästan 3km lång tunnel, som Obs! INTE kostar något. Annars brukar norrmännen vara kvicka att ta betalt än här och än där, har jag hört. Vardö är Norges östligaste bosättning, med befolkning från 1300-talet, enligt internet. Där finns en fästning som byggdes av kung Håkon Magnusson på 1300-talet.


De berömda måsfåglarna finns överallt, även här och hittar de intressantaste platser att bygga sina bon på.



Vardö är också ett av Hurtigruttens anlöpnings orter. Den råkade vara inne med en hop turister som besåg staden, samtidigt som vi. Namnet förbryllar mig, Richard med? Med vadå?  Okej, jasså, det är grundaren till Hurtigrutten som hette så, alltså Richard With och därför är fartyget döpt efter honom. Men, men...borde inte fartyg ha kvinnonamn?
Well det blev en jättelång dag och vi kör tillbaka, samma väg som vi kom, och ikväll bestämmer vi oss för att ta in på ett vandrarhem i Kiberg. Det är en skola som på sommaren hyr ut rum för turister. Oj, oj, oj vad skönt det ska bli att få tvätta upp sig ordentligt, i en varm dusch och sova i en riktig säg, med riktiga lakan. Det blev det också. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar