lördag 1 augusti 2015



Semester del 5...



Nu börjar äventyret mot Norge, vädret i Kuusamo är det bara regn som gäller flera dagar framöver. Vi tittar på rapporterna och, jo faktiskt, i nord Norge ska det vara hyfsat väder, just den tiden vi har planerat att vara där. Så vi packa bilen och styr norrut, tar en paus vid Saariselkä. Vi klättrar upp i utkikstornet och tar lite bilder, njuter av landskapet, som äntligen börjar likna Lappland. Härligt!


Nästa bild blir vid Ivalojoki, solen börjar titta fram så smått.



Väl framme i Enare, börjar vi vårt riktiga campingliv, så nu är det "från koja till tält" som gäller. Det känns råkallt och jag undrar hur vi ska undvika att frysa ihjäl. Jag har laddat upp med en massa fleece-filtar, som extra täcken. Och faktiskt, det är förvånande hur effektiva de är. Många gånger under resten av resan, kommer jag att vara glad att vi tog med dem. :)



Det blev en riktigt fin kväll, vi tog kvällsmålet ner till campingens brygga, där vi satt och njöt, ganska myggfritt till och med. Sländorna flög omkring oss, många slog sina sista vingslag medan vi satt där.



Jag borde tagit macro-objektivet med, men jag försökte mig på att fota sländorna med ett vidvinkel- objektiv. Och rätt så hyfsat blev resultatet i alla fall.


Efter en ganska sömnlös natt, tog vi en tur i Enare och tittade oss omkring lite. Detta är Sajos, samiskt kulturcenter, rätt så intressant byggnad.
Sömnlös natt? Jo vi råkade ha ett gäng ryska pojkar bredvid vårt tält. Inget illa om ryssarna, men just dessa 
pojkar var ganska irriterande. Hela natten sprang de ut och in i bilen sin, smällde i bildörrarna och spelade rockmusik på hög nivå. Någon gång mot småtimmarna först, klev de in i tältet och sov några timmar. Där emellan kom ett gäng fnittriga norska flickor till sitt tält, och låg och skvittrade och skvattrade i flera timmar. Börjar man bli gammal? Jag tror det, för ett tiotal år sedan hade man väl varit likadan :P :) Nåväl, några timmars sömn blev det i alla fall. :)





Linnean, så vän, så söt i sina rosa klockor. Aldrig har jag sett så mycket av dem som just i norra Finland.

Vi börjar närma oss gränsen, jag fascinerades av de samiska namnen. Vi kommer att åka över vid Näätämö, helt nya platser, som jag aldrig besökt förut. Spännande. :)


Sista anhalten på finska sidan, vi tankar fullt, för vi har hört att bränslet är dyrare i Norge. Tji heller, när vi kom över gränsen kunde vi konstatera, att priserna är i stort sett desamma som i Finland. Här springer renar överallt i byn, och inte brydde dom sig om oss fototokiga turister heller. :) Jag skulle ha velat klappa dem, men där gick gränsen, se men inte röra. :)
Nåjaa...Norge nästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar