tisdag 11 augusti 2015

äntligen kom sommaren...

I månadsskiftet juli-augusti gick Poker Run i Hangö av stapeln. Solen sken, från nästan klarblå himmel, men vinden var ännu iskall och kraftig. Vi packar en liten matsäck och beger oss längst ut på Uddskata i Hangö, för att följa med båtarna när de kommer i racerfart från Kasnäs.


Den här var knappast med i tävlingen men kom i racerfart som alla de andra.


En svartvit variant, där skummet yr.


När vi fikat, fotat och blivit uppblåsta, var det synnerligen skönt att traska iväg mot Östra hamnen, där det var hålligång hela natten.


Där kunde man beundra alla fina, lyxbåtar.  Bland annat den här berömda "Bond-båten" som blev berömd i dubbel bemärkelse, när den gjorde kaffeved av Bengtskärs kryssningarnas biljettkiosk. Så här såg fören ut efter det.


Många gjorde allt för att bli uppmärksammade, om man "bara" äger en segelbåt, kan man dekorera den med färggranna vimplar...ursäkta underkläder.


Det var lite svårt att i smyg fota dessa dansande flickor, och fel objektiv hade jag också på. Man kunde tänka att det vore ett härligt liv i sus och dus som dessa lever, men ändå såg de helt uttråkade ut. Det som förvånar ännu mer är vissa flickors totala brist på, ja vad ska man kalla det? Anständighet? En "vet inte vad jag ska kalla henne" låg och visade upp allt hon hade, eller inte hade, under sin mini-kjol. Och då menar jag verkligen allt! Och karln hennes låg bredvid och log stort, fast han kanske inte såg vad vi som gick på bryggan såg.


Ja så kom äntligen den efterlängtade värmen, lite sent men som tur att den kom i alla fall. Vi planerade att fara till stranden och sola, när jag plötsligt får ett samtal och en förfrågan att komma och fota en vigsel med kort varsel. Ja det kom så hastigt att jag inte ens hann förbereda mig. Vigseln skedde ombord på den tremastade skonaren Kathriina, som nu hade seglats till Ekenäs.
Självklart ville jag prova på att fota mitt första bröllop och fotouppdrag, men nervöst var det och jag gjorde en del nybörjarfel. Det värsta var ljuset, totalt blå himmel och skarp sol. Tja, några helt ok bilder fick jag väl, men som tur var där en annan fotograf också. Om ett par veckor får jag veta vad bruden anser om mina bilder, ska bli spännande.


Kathriina är som sagt en skonare och tremastad. Man får hyra henne, med besättning för olika evenemang. Hon är byggd 1947-49, i Pernå. Arne Linberg var hennes första kapten, och han seglade mellan Finland, Sverige och Danmark. Som last hade hon säd, kaffe, stål, kol, trävirke, kalk och cyklar. Mellan åren 1953-71, fraktade hon 300 000 ton sand till byggnadsindustrin. I början av 1970-talet såldes hon till  Richard Thompson Coon som så smått började bygga om henne för passagerar bruk. Efter det har hon sålts ett antal gånger för att nu vara stationerad i Rauma och används som restaurang vid olika tillställningar.


Ja det var en upplevelse att få tillbringa en timme med att försöka fota bland ett trettio-tal gäster, en het sommardag. Ja det var mitt första riktiga foto-uppdrag. Hoppas det inte blir det sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar