fredag 31 juli 2015

Semesterresan del 4...


Den här delen kanske man kunde kalla "från slott till koja". Vi har nu ett par dagar kunnat njuta av att bo i ett "lyxhus", ägaren gav lov att vi kunde stanna ett par dar till om vi ville, och det ville vi ju gärna.
 Det är alltså måndag eftermiddag, Hasse gör sig i ordning för att fara och fiska. Plötsligt stannar en bil utanför huset och ett par stiger ut och säger att dom hyrt huset fram till torsdag. Vi står som levande frågetecken???
Mannen tog det lugnt och ringde några samtal för att klara upp situationen, men varför blir kvinnor alltid så hysteriska när något oväntat händer? Damen gick babblande an hela tiden, och förklarade att hon inte tänker bo i något "ulko-huussi" och hennes fileer som hon just köpt skulle fara illa osv osv...
 Men jo, det stämde, via Lomarengas hade de faktiskt hyrt huset, betalat det på förhand dessutom, så det var bara att plocka ihop vårt pick och pack, snabb städning, och så iväg. Huhu, stressigt blev det och var alldeles genomsvettig när vi var klara. Men vi klarade det med en halvtimmes marginal innan den officiella inflyttningstiden för dem började.
 För Hasse och mig blev det en rolig historia om fina "ulko-huussi" damen som vi skrattade åt under hela resan. :) Damer: tänk på det nästa gång ni känner för att släppa er hysteriska; ni kan bli en "visa i byn" för någon annan. :)
Skulle vädret ha varit bättre, hade vi tagit in på en camping och börjat vår tält-semester, men nu tog vi faktiskt en stuga i två nätter på Oulanka camping. Det var en väldigt välskött camping och vi trivdes där.

Kitkajoki - otroligt att tänka, att för några månader sedan stod jag  inne i björkdungen och fotade forsen och strömstarar. Det var i februari när vi var med foto-skolan till Kuusamo för att fota kungsörnen. Då var vattnet som nu rinner genom björkdungen fruset.
Hasse for för att flugfiska och jag tog det lugnt i stugan, kokade lite potatis och grillade lite korv. 


Tisdag - mulet och regn. Ca 12 grader varmt. Idag bär stegen till en naturstig som heter Kanjonin kurkkaus, 6 km lång. Jag blir igen en gång förvånad över hur kuperat det är i Kuusamo-trakten. Här var det klättring upp och ner hela tiden. 270m var höjdskillnaden där vi gick, så nog fick man flåset upp. :)

Oulankajoki

Många branta stup att beundra utsikten ifrån.

Det som många gånger räddade min resa och mitt humör var MYGGSPRAYET. Utan det hade jag varit helt förlorad...jobbigt var det ändå med myggen, trots sprayet.

Hasse klarar dem bättre, tror över lag att män klarar mygg bättre än kvinnor. Kan det bero på våra dofter? Hormoner? Svettas vi mera? Åtminstone gör jag det, jag var genomsvettig hela tiden, medan lycklige Hasse inte alls har sådana problem.

På hemvägen körde vi till stället där 80 km långa Karhunkierros började. Där gick även polcirkeln. Hasse skulle vilja att vi skulle gå den länken någon gång, jag spärtar emot, får se vem som vinner i slutändan ;)...

Det finns möjlighet nog att gå bara en del av den också, så vem vet hur det slutar om man får ha hälsan :)

När vi skulle åka tillbaka till stugan fick vi syn på denna i det höga gräset. Hon hade dessutom några ungar med sig, som kilade iväg så kvickt att jag inte hann med med kameran. En tjäderhöna skulle jag påstå att detta är, rätta mig om jag har fel. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar