måndag 11 augusti 2014









8-9.8.14 - nåjaa, såhär började ett av sommarens äventyr; start klo tolv från Baggö, Ekenäs, där kaptenen Johan hämtade oss med sin pappas fiskebåt. Detta skulle dock inte bli en fiskeresa utan en, hör och häpna (skojar), fotoresa. Målet för denna första etapp var Jussarö. Trots att jag bott hur länge som helst i Ekenäs har jag aldrig besökt ön, så det var verkligen på tiden. :)
Behövdes verkligen så här mycket bagage för en enda natt i tält? Ja, skrämmande nog.

 


Här närmar vi oss Jussarö i Ekenäs yttre skärgård.


När vi fått upp tältena, samlat oss och blivit presenterade för Magnus Östman, expert på fjärilar (både natt och dag), så bekantade vi oss med ön. En hel del förfallna byggnader mötte oss från tiden då man bröt malm och från den tiden militären hade hand om ön.
Den här gården hittade vi bredvid utkiks-tornet, som man kunde gå upp i och beundra utsikten. 



Jag slogs av de väldiga mängderna med krossgrus som fanns överallt, från tiden när man bröt malm förstås, det var ju väldigt stadigt att gå på och gjorde att det blev en väldigt speciell natur där, som man inte ser på övriga holmar i skärgården. Mellan grushögarna fanns underbara släta klippor.
Här på bilden ser man vad som, enligt vår kapten, kallas för svarta stranden, pga den mörka sanden som ju inte är svart, men nog mörk med rödbruna inslag. Att simma här var den finaste stranden jag simmat på under hela sommaren. Klart vatten, ingen sjögräs på bottnet som var fast ock fint. Och den varma sommaren hade gjort att vattnet dessutom var behagligt varmt.

 Meningen var ju att vi skulle lära oss mer om fjärilar, fällor och fotografering. På ön fanns från tidigare några ljusfällor som vi besökte och Magnus var som en levande uppslagsbok och visste vad de flesta hette, åtminstone fick man det intrycket när man själv knappt kan dagfjärilarnas namn. :) Magnus riggade dessutom upp några rader med doftbeten, alltså tygremsor som han doppat i rödvin-socker-blandning eller öl-sockerblandning. Denna gång hittade vi fler nattfjärilar på öl-remsorna.



Kvällen avslutades med samling runt brasan, natten var ljum, vi var trötta och nöjda, endel planerade att stiga upp och fota soluppgången, andra nöjde sig med att sova (på hårda liggunderlag). Tyvärr ser jag att bildkvaliteten är under all kritik, men jag skyller på att fotografens grå celler hade sagt godnatt. :)


Följande morgon steg jag upp när de hurtigaste kom tillbaka från sitt morgonfotograferande, tog min kamera och handduk, gick ner till svarta stranden och bara njöt av mitt morgondopp, morgonens stillhet, solens glitter i havet och några sjöfåglar som underhöll mig.
Sedan var det bara att bryta upp lägret, stuva båten full med alla väskor på nytt och dra vidare till följande äventyr...

 


...som hette Ovanmalm, Tenala, där det var meningen att vi skulle lära oss vildmarksliv. Experten Henrik Jern skulle komma på kvällen och undervisa oss men pga av flunssa kunde han komma först morgonen därpå. Därför gick jag tyvärr miste om hans lektion, eftersom jag inte kunde stanna över natten.
Men något lärde jag mig i alla fall att om man tar fel väg ock går vilse är det bra att ha en mobiltelefon med som har gps och visar kartan. ;) Mer än så säger jag inte och resten får ni själva fantisera er till. :D
En sak är säkert, det var ett mycket givande och intressant veckoslut. Ett stort tack till alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar